Dag 38: Siracuse - Catania

15 mei 2023 - Catania, Italië

KM 66/1.626 - HM 386/16.577

Ik word ‘s nachts wakker van onweer en hevige stortregens, dus dat belooft niet veel goeds. Echter, het is de hele dag zwaarbewolkt, drukkend en dreigend, maar het regenpak kan in de fietstas blijven !

De eerste 5 kilometer zijn mooi, met een fraai vrijliggend fietspad langs de kliffen. Tenminste als je naar rechts (de zee) kijkt. Links staan zwaar verwaarloosde flatgebouwen, die natuurlijk wel mooi zeezicht hebben. Daarna is het uit met de pret. Wat volgt is qua landschap en route, de minste etappe van deze tocht.

Na het abrupt einde (in het niets) van het fietspad, volgt 20 kilometer petrochemische industrie. Vooral de Russische oligarchen zijn goed vertegenwoordigd met Lukoil. Daarna gaat het via een klein stukje rustiger weg, omdat ik langs een off-road geitenpaadje de Autostrada (verboden voor fietsers) moet zien te omzeilen.

De rest van de dag is er geen andere route dan de provinciale weg, met veel (vracht)verkeer en soms ontbrekende vluchtstroken. Ik trap maar gewoon door, ook voor de koffie heb ik geen andere keus dan bij een benzine-station (maar zelfs daar top-espresso).

Mijn doel voor vandaag, de stad Catania, is niet veel beter. De eerste indruk is die van lelijk strand en een vieze stad. Mijn onderkomen, gelegen achter een poort in een achteraf-straatje is echter brandschoon. Het doet zijn naam Nero Bianco eer aan, want die zwart wit stijl is volledig doorgevoerd. Past goed bij mij….

De enige reden waarom ik in Catania ben, is het vliegveld. Dit was namelijk de laatste rit….

1. Herman Groenewegen:
    15 mei 2023
    Jammer dat we jouw leuke verhalen met bijbehorende foto's nu moeten missen. Wij hebben er van genoten en wensen jou een veilige terugreis naar het geliefde Kattuk 👍
  2. Willem de Mol:
    16 mei 2023
    Altijd leuk om te horen dat mijn onzin verhaaltjes gelezen worden !
    We gaan elkaar hopelijk snel weer zien. Groeten aan mijn zusje !
  3. Gre:
    15 mei 2023
    Mooi reisverhaal en prachtige foto's.
    Goede terugreis naar huis.
  4. Willem de Mol:
    Dankjewel !
  5. Hans Reitsma:
    Hoi Willem,

Ik heb genoten van je humoristische verhalen en fraaie foto's! Jammer dat het weer en de correcte aanbieding en afvoer van huisvuil niet altijd meewerkten.
  6. Willem de Mol:
    16 mei 2023
    Jij bedankt voor de mooie route en het interessante routeboek. Dat verdient een groter publiek. Wellicht dat mijn blogje anderen inspireert. Ik stuur je binnenkort nog wat feedback per email
  7. Heleen:
    16 mei 2023
    Leuk om je weer te volgen Willem! Al nieuwe plannen in de maak?
  8. Willem de Mol:
    Ja, in juni gaan we naar Wales. Per vierwieler 🚗
  9. Roberto:
    16 mei 2023
    Gelukkig weer gauw thuis. Ik begon je alweer een beetje te missen vriend🥰
  10. Willem de Mol:
    16 mei 2023
    Ja jongen. Ik hoorde dat je mij zo mist en ik wil natuurlijk niet dat mijn vrind verdrietig is😀😂
  11. Marjan:
    16 mei 2023
    Dank voor je leuke reisverhaal, goede reis terug. Al een passende doos gevonden?
  12. Willem de Mol:
    Gevonden en ingepakt.
    De volgende fietstocht is OMANIDO !
  13. Herman Groenewegen:
    16 mei 2023
    Oud maar niet doof....was het toch?
  14. Willem de Mol:
    Wat zeg je ???😜😀