Dag 37: Siracuse

14 mei 2023 - Syracuse, Italië

Willem, Willem, wat gaan we doen vandaag ?  Dat hoef ik mij niet af te vragen op de dag dat Feyenoord tot terechte kampioen gekroond wordt (zeg ik als Ajacied). Na het gebruikelijke corvee, besteed ik de dag aan het bekijken van Siracuse.

Dit blijkt de mooiste stad van mijn reis te zijn ! De vroegere hoofdstad van Sicilië bestaat uit 2 gedeeltes, het vasteland (waar ik verblijf) en het door bruggen verbonden eiland Ortigia. De stad heeft een zeer lange geschiedenis, waar ik U niet mee zal vermoeien. Het ongeveer 500 meter lange eiland Ortigia is in ieder geval het historische hart van de stad. OK, vooruit dan, één historisch feitje. De bekendste inwoner was de grootste wiskundige van de Oudheid, Archimedes. We kennen hem vooral vooral van de naar hem genoemde wet. Die luidt dat de opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt, even groot is als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas. Hij kwam tot dit inzicht toen hij een bad nam. Hij was zo opgetogen dat hij uit bad sprong en naakt het badhuis uitrende onder het roepen van “Eureka, Eureka” (ik heb het gevonden).

Ik ren niet, maar slenter (aangekleed) door de stad. Naast alle historische gebouwen, is vooral de zeekant erg fraai. Het niet zo mooie weer is nu een voordeel, als de aanwezige wind zorgt voor spectaculaire golven.

Ik ben op tijd terug om de kampioenswedstrijd te bekijken en ontdek daarna bij mij in de straat de eerste “snackbar” van mijn reis. Die kans laat ik niet onbenut, maar dan wel gefrituurde calamares natuurlijk !

1. Marjan:
    15 mei 2023
    Was het blauwe washe aan de beurt😃
  2. Willem de Mol:
    15 mei 2023
    Ik gooi alles bij elkaar, maar dat had je waarschijnlijk wel verwacht😀