Dag 24: Palermo - Castellammare del Golfo

1 mei 2023 - Castellammare del Golfo, Italië

KM 81/997 - HM 665/11.734

Het landschap met kliffen doet vandaag Engels aan. Dat geldt ook voor het weer. Af en toe een miezer-buitje en soms een waterig zonnetje. Dus regenpak aan en uit de hele dag door. Maar het is allemaal goed te doen, want er zijn geen stortregens.

Bij het verlaten van Palermo moet ik mijn mening over de stad iets bijstellen. Het ziet er allemaal een stuk beter uit dan gisteren. Wellicht werd mijn negatieve indruk gevoed door de (achter)buurt waar mijn verder zeer comfortabele appartement gelegen was. Om dit te verlaten moet ik overigens halsbrekende toeren uithalen om de fiets door de nauwe trap te krijgen. Maar hij is erin gekomen, dus komt hij er ook weer uit.

De route is wisselend. Sommige stukken zijn lelijk, langs meubelwinkels en Lidl’s; dan gaat het weer vlak langs de kust door verlaten plaatsjes. Na het passeren van het vliegveld, zo’n 35 km van Palermo, wordt het sowieso rustiger. Behoudens dan de keiharde muziek die uit sommige huizen klinkt, blijkbaar is dit de manier om 1 mei te vieren hier. Ik fiets in ieder geval aangenaam langs de Golfo di Castellamare, die goed voorzien is van fraaie zandstanden.

Ondanks dat ik zo’n 5,5 uur op de fiets zit, gaat het me makkelijk af. Weinig echt klimwerk, hoewel het dusdanig op en neer gaat, dat ik toch nog aan ruim 650 hoogtemeters kom, voordat ik arriveer in mijn overnachtingsplaats.